3 روش تکثیر اشیاء در نرم افزار بلندر + تصویر

3 روش کپی کردن اشیاء در نرم افزار بلندر + تصویر

مقدمه

به نام خدا و سلام به همه‌ی همراهان عزیز سایت بلندر فارسی. در این پست قرار هست درمورد کپی کردن شیء به 3  روش متفاوت در نرم افزار بلندر بپردازیم. همچنین می‌خواهیم با مقایسه آنها با یکدیگر در نهایت به بهترین روش برای این کار انتخاب کنیم. به عنوان مثال اگر بخواهیم آسمان شب را طراحی کنیم می‌توانیم بعد از طراحی ستاره، از آن یکی یکی کپی بگیریم و در جای مورد نظر قرار بدهیم یا اینکه در روش دیگر با کدنویسی یکجا چندین کپی بگیریم. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا با این سه روش آشنا شوید.

پیشنهاد می‌کنم پیش از مطالعه این مقاله ، مقاله های قبلی ما را مطالعه کنید.

1. کپی با کلید میانبر Shift+D

برای این روش ابتدا شیء را انتخاب کنید و کلیدهای میانبر Shift+D را فشار دهید. کپی شیء دقیقا در جای شیء اصلی جایگذاری می‌شود. این کپی یک شی جدید است ، که بلوک های داده را با شی shares اصلی به اشتراک می گذارد. (به طور پیش فرض ، تمام مواد ، بافت ها و منحنی های F). حال با فشردن کلید میانبر G می‌توانید آن را جابجا کنید و با فشردن دوباره، آن را از حالت جابجایی خارج کنید. در این روش اگر حالت شیء را به حالت Edit Mode تغییر دهید، می‌توانید تغییرات را فقط بر روی شیء فعال اعمال کنید.

مطالعه بیشتر
3d cursor و قابلیت snap در نرم‌افزار بلندر + تصویر

نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که اگر این کپی در حالت Edit Mode انجام شود، وقتی به حالت Object Mode برگردید و یکی از آن دو شیء اصلی یا کپی را انتخاب کنید هر دو انتخاب می‌شوند ولی در حالت Edit Mode امکان ویرایش و جابجایی هر کدام بصورت مستقل وجود دارد.

نکته: اگر می‌خواهید جابجایی شیء در راستای محور باشد کافیست به وسیله کلیدهای میانبر آنها که Y ، X و Z است ( بعد از فشردن کلید G ) استفاده نمایید.

3 روش کپی کردن اشیاء در نرم افزار بلندر + تصویر | تصویر 1 در سایت بزرگ بلندر فارسی

2. کپی به وسیله کلید میانبر Alt+D

برای این روش ابتدا با کلیک بر روی شیء آن را فعال کرده و سپس کلید میانبر Alt+D را فشار دهید، کپی شیء دقیقا در مکان شیء اصلی جایگذاری می‌شود. همانند مثال قبلی ، مکعب تازه ایجاد شده مواد مکعب اصلی را به ارث برده است. اکنون مانند روش قبل با کلیدهای میانبر آن را جابجا کنید. اکنون تفاوت این روش با روش قبل را بررسی می‌کنیم. در حالت Object Mode هر کدام از اشیاء را که انتخاب کنید باهم فعال نمی‌شوند و به طور جداگانه می‌توان جای آنها را عوض کرد. اما در حالت Edit Mode هنگام ویرایش هر نقطه و قسمتی از هر کدام از اشیاء را جابجا کنید این تغییر در هر دو شیء صورت می‌گیرد. این روش برعکس روش قبل عمل می‌کند. پس اگر قصد داشتید در همه‌ی اشیاء کپی شده ویرایشی انجام دهید. کافیست در حالت Edit Mode فقط یکی از آنها را تغییر دهید تا تغییرات بر همه‌ی آنها اعمال شود.

3 روش کپی کردن اشیاء در نرم افزار بلندر + تصویر | تصویر 2 در سایت بزرگ بلندر فارسی

3. کپی با استفاده از اسکریپت نویسی

من می خواهم یک شیء مش را کپی کنم ، اما روی یک شیء خاص. به کد پایتون زیر توجه کنید:

import bpy
for i in range (0,5):
bpy.ops.object.duplicate(linked=0,mode='TRANSLATION')
bpy.data.objects['cube.001'].animation_data_clear()

راهی که من می خواهم آن را انجام دهم این است که اسکریپت فقط باید یک شیء خاص را در صحنه که من از آن به عنوان یک رشته وارد می کنم ، کپی کند. دستگاه پردازش فقط شیء 1st را تکثیر می کند و نسخه های تکراری را نیز کپی می کند.

مطالعه بیشتر
نرم کردن گوشه های شیء با استفاده از bevel یا subdivision surface؟

سخن آخر…

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. با مقایسه این سه روش و امتحان آنها به صورت عملی، سعی کنید در هنگام کار با بلندر بهترین روش را به نسبت پروژه خود انتخاب کنید تا در پروژه به مشکل نخورید. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

مقالات مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *