3d cursor و قابلیت snap در نرم‌افزار بلندر + تصویر

3d cursor و قابلیت snap در نرم‌افزار بلندر + تصویر | تصویر در سایت بلندر فارسی

مقدمه

به نام خدا و سلام خدمت همه‌ی همراهان عزیز بلندرفارسی. در این پست می‌خواهم  به معرفی قابلیتی در بلندر به نام 3d cursor (مکان نما سه بعدی) بپردازم. قابلیتی خیلی مهم و کاربردی در نرم‌افزار قدرتمند بلندر که موجب سهولت و سرعت مدل‌سازی می‌شود که در بسیاری از نرم‌افزارهای حرفه‌ای و شناخته شده وجود ندارد. اگر می‌خواهید سرعت‌العمل خود را در انیمیشن‌سازی بالا ببرید پیشنهاد می‌کنم حتما تا انتهای این مقاله را مطالعه نمایید.

3d cursor چیست؟

3d cursor یا همان مکان نما سه بعدی نقطه‌ای در فضای سه بعدی‌است که می‌تواند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرارگیرد. شما می‌توانید از 3d cursor و خاصیت snap در آن برای مدل‌سازی استفاده ‌نمایید.

3d cursor و قابلیت snap در نرم‌افزار بلندر + تصویر | تصویر اول در سایت بلندر فارسی
3d cursor در بلندر

اگر با نرم‌افزارهای مایا و 3d max کار کرده باشید و یا آشنایی مختصری با آن دارید حتما می‌دانید که این قابلیت را در آنها نمی‌توان یافت. این دو نرم‌افزار در کشور ما بسیار شناخته شده‌تر هستند. اما این ویژگی مهم را فقط در بلندر می‌توان پیدا کرد.

3d cursor و قابلیت snap در نرم‌افزار بلندر + تصویر | تصویر دوم در سایت بلندر فارسی
رابط کاربری نرم افزار مایا
3d cursor و قابلیت snap در نرم‌افزار بلندر + تصویر | تصویر سوم در سایت بلندر فارسی
رابط کاربری نرم افزار 3d max

یک کاربرد 3d cursor  در ایجاد شی جدید است. یعنی هرجایی که 3d cursor را قرار دهید مرکز شی جدید در آنجا قرار میگیرد. جابجایی آن با کلیدهای ترکیبی Shift+ کلیک راست می‌باشد. (با نگه داشتن shift و یک کلیک راست می‌توانید آن را به مکان دلخواه تغییر دهید.)

3d cursor و قابلیت snap در نرم‌افزار بلندر + تصویر | تصویر چهارم در سایت بلندر فارسی

نکته: افزودن شی جدید با کلیدهای ترکیبی Shift+A است.

Selection to cursor

کاربرد دیگر آن در جابجایی نقاط  اشیاست. برای این کار باید به حالت edit وارد شوید و یک نقطه را انتخاب نمایید. سپس با کلیدهای ترکیبی Shift+S و انتخاب گزینه Selection to cursor نقطه انتخاب شده به نقطه ای که cursor قرار دارد متصل می‌شود. ( با فشردن کلیدهای Shift+S  منویی بازمی‌شود که در ادامه با کاربرد آنها آشنا می‌شوید.)

مطالعه بیشتر
3 روش تکثیر اشیاء در نرم افزار بلندر + تصویر
3d cursor و قابلیت snap در نرم‌افزار بلندر + تصویر | تصویر پنجم در سایت بلندر فارسی

selection to cursor (keep offset)

گزینه دیگر در این منو selection to cursor (keep offset)  می‌باشد. با انتخاب این مورد می‌توانید مرکز شی انتخاب شده را به نقطه ای که cursor  قرار دارد انتقال دهید. مزیت این کار دقت و سرعت عمل در انتقال شی نسبت به حرکت دادن با موس‌است. اگر شما یک انیمیشن ساز سه بعدی باشید حتما می‌دانید که این کار ویژگی فوق العاده و کاربردی در انیمیشن سازی‌است.

Cursor to grid

گزینه بعد Cursor to grid برای انتقال شی از محل انتخاب شده در راستای خطوط راهنماست. این کار مزیتی برای ایجاد نظم در ساختار پروژه ‌می‌شود. با نظم در پروژه می‌توان خیلی بهتر انیمیشن‌سازی را انجام داد و هر شی را دقیق در جای مشخص شده در راستای خطوط راهنما قرار داد.

cursor to world origin

گزینه cursor to world origin جهت برگرداندن cursor به مکان ابتدایی خود یعنی مرکز است. به عنوان مثال اگر پروژه بزرگی دارید و بخواهید شی جدید را در مرکز قرار دهید و مرکز را به سختی پیدا می کنید می‌توانید از این امکان استفاده نمایید.

cursor to selected

زمانی که می‌خواهید مکان نما سه بعدی در مرکز شی انتخاب شده قرارگیرد می‌توانید از cursor to selected استفاده‌کنید. وقتی که این مورد را انتخاب کنید cursor به مرکز شی منتقل‌می‌شود تا تغییرات لازم را اعمال نمایید.

Cursor to active

Cursor to active این مورد برای انتقال cursor به شی فعال می‌شود.

سخن آخر…

3d cursor یک مزیت بسیار عالی برای ایجاد پروژه است. حتما پیشنهاد می‌کنم یکبار آن را امتحان کنید و تفاوت آن را با نبودن cursor مقایسه کنید. خواهید دید که با وجود cursor پروژه راحت تر پیش می‌رود. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده‌باشد. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما متشکریم. لطفا نظرات خود را در پایین همین پست برای ما کامنت کنید.

مطالعه بیشتر
نرم کردن گوشه های شیء با استفاده از bevel یا subdivision surface؟
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

مقالات مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *