نرم کردن گوشه های شیء با استفاده از bevel یا subdivision surface؟

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر بیستم در سایت بزرگ بلندر فارسی

به نام خدا و سلام به همه‌ی همراهان عزیز سایت بلندر فارسی. در این پست قرار هست درمورد یک مبحث بسیار کاربردی و مهم برای طراحی شی در نرم‌افزار بلندر بپردازیم. موضوع درمورد نرم کردن گوشه‌های یک شی به دو روش bevel و subdivision surface است که هردو را به همراه کلیدهای میانبر که در هنگام به کار بردن آنها نیاز دارید در این پست آموزش خواهیم داد.

1. ایجاد شی

در ابتدا یک مروری برای ایجاد شیء ، دیدن آن از زوایای مختلف ، ویرایش و … را داشته باشیم. برای آشنایی اجمالی با نرم‌افزار کاربردی بلندر می‌توانید مقاله‌های قبلی ما را مطالعه نمایید.

در مرحله اول باید یک شی را ایجاد کنیم. برای این کار همانطور که در مقاله قبلی « 3d cursor و قابلیت snap در نرم‌افزار بلندر » گفته بودیم، شی موردنظر در مکانی ایجاد می‌شود که cursor درآنجا قرار دارد. پس کلیدهای ترکیبی shift+A را میزنیم تا منویی مانند تصویر زیر برای ما باز شود.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر اول در سایت بزرگ بلندر فارسی

از منو به قسمت Mesh رفته و از آنجا  Cube را انتخاب می‌کنیم. یک مکعب ایجاد می‌شود که cursor در مرکز آن قرار دارد.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر دوم در سایت بزرگ بلندر فارسی

از قسمت بالا جهت زاویه دیدن شی را عوض می‌کنیم. برای شی ای که ما می‌خواهیم ایجاد کنیم زاویه را روی محور x با کلیلک روی x و یا فشار دادن عدد 3 (از numpad)، قرارمی‌دهیم. (برای زاویه‌های y عدد 1 و برای زاویه z عدد 7 را می‌زنیم.)

مطالعه بیشتر
3d cursor و قابلیت snap در نرم‌افزار بلندر + تصویر
نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر سوم در سایت بزرگ بلندر فارسی

1. حالت Edit mode

وضعیت شی را به حالت Edit mode یا حالت ویرایش تغییرمی‌دهیم. برای این کار با فشار دادن کلید میانبر tab و یا از قسمت بالا سمت چپ منو را باز کرده و حالت Edit mode را انتخاب می‌کنیم. خواهید دید که نقاطی روی شی جهت ایجاد تغییر آن ظاهرمی‌شود.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر چهارم در سایت بزرگ بلندر فارسی

x-ray .2

سپس حالت شی را روی x-ray قرار می‌دهیم. با این کار می‌توانید نقاطی که در پشت شی قرار داشتند را هم انتخاب نمایید (برای انتخاب نقاط کلیک چپ را نگه داشته و روی نقاط مورد نظر می‌کشیم.) بعد از آن کلید میانبر G به همراه Z را فشارمی‌دهیم تا آن را در راستای محور Z بزرگترکنیم.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر پنجم در سایت بزرگ بلندر فارسی

در مرحله بعد با پایین نگه داشتن غلطک موس و حرکت آن زاویه دید شی را عوض میکنیم. حالا از حالت انتخاب راس یا vertex به حالت انتخاب صفحه یا face تغییر می‌دهیم. برای این کار کلید 3 از اعداد بالای حروف را فشارمی‌دهیم. کلید 1 برای راس (vertex)، کلید 2 برای لبه (edge) یا و کلید 3 برای انتخاب صفحه (face) است. راه دیگر برای این کار انتخاب آنها از قسمت بالا که در تصویر مشخص شده‌می‌باشد.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر ششم در سایت بزرگ بلندر فارسی

Extrude .3

اکنون با استفاده از قابلیت Extrude با کلید میانبر E و یا انتخاب آن از منوی سمت چپ مقداری به شی اضافه می‌کنیم.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر هفتم در سایت بزرگ بلندر فارسی

دوباره این کار را برای ناحیه کناری تکرار می‌کنیم اما با مقداری بیشتر.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر هشتم در سایت بزرگ بلندر فارسی

bevel .2 و subdivision surface

حالا به قسمت بحث اصلی این مقاله یعنی گرد کردن قسمت مشخص شده می‌پردازیم.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر نهم در سایت بزرگ بلندر فارسی

bevel .1

زاویه دید را به محور x و حالت انتخاب را به انتخاب راس تغییر دهید سپس دو نقطه مشخص شده را انتخاب کنید. کلیدهای ترکیبی Ctrl+B را فشاردهید و موس را به گوشه بکشید. یک مربعی ظاهر می‌شود.

مطالعه بیشتر
3 روش تکثیر اشیاء در نرم افزار بلندر + تصویر
نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر دهم در سایت بزرگ بلندر فارسی

حال بدون اینکه کلیک کنید غلطک موس را به بالا بچرخانید تا radius یا گردی و نرمی آن به مقدار کافی برسد. می‌توانید با حرکت موس آن را کوچک یا بزرگ کنید. پس از آن کلیک چپ را بزنید تا تایید شود. این کار باعث ایجاد نرمی در گوشه شی می‌شود.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر یازدهم در سایت بزرگ بلندر فارسی
نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر دوازدهم در سایت بزرگ بلندر فارسی

اگر از حالت Edit mode خارج شوید، می‌بینید شی به این شکل تغییر کرده است.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر سیزدهم در سایت بزرگ بلندر فارسی

subdivision surface .2

روش دومی که قرار هست به شما آموزش بدهم استفاده از subdivision surface است. این روش، روش بهتری نسبت به روش bevel هست که شکل بهتری به ما می‌دهد. برای این کار باید به قسمت Modifier properties بروید و از آنجا بر روی Add modifier کلیک کنید.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر چهاردهم در سایت بزرگ بلندر فارسی

یک منویی باز می‌شود. از منو بر روی Subdivision surface کلیک نمایید.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر پانزدهم در سایت بزرگ بلندر فارسی

شی به این شکل می‌شود.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر شانزدهم در سایت بزرگ بلندر فارسی

حال levels viewport و Render را روی 6 قرار می‌دهیم تا شی نرم‌تر شود.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر هفدهم در سایت بزرگ بلندر فارسی

حالا می‌خواهیم شکل را از حالت این گردی خارج کنیم. این کار را با قابلیتی به نام Loop cut با کلید میانبر Ctrl+R انجام‌می‌دهیم.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر هجدهم در سایت بزرگ بلندر فارسی

زمانی که موس را روی شی ببرید یک کادر زرد رنگ را در آنجا می‌بینید. بر روی آن کلیک کرده و نگه دارید و به سمت راست بکشید.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر نوزدهم در سایت بزرگ بلندر فارسی

مجددا Ctrl+R را بزنید و این بار به سمت چپ بکشید. و این کار را برای قسمت پایین هم نیز انجام دهید. نتیجه به این شکل زیر می‌شود.

نرم کردن گوشه های شی با استفاده از bevel و subdivision surface | تصویر بیستم در سایت بزرگ بلندر فارسی

سخن آخر…

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. برای یادگیری آن حتما مرحله به مرحله خودتان به صورت عملی انجام دهید و یک شی به این شکل درست کنید تا به خوبی یاد بگیرید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. لطفا نظرات خودتان را درمورد این مقاله در پایین همین پست برای ما کامنت کنید.

مطالعه بیشتر
3 روش تکثیر اشیاء در نرم افزار بلندر + تصویر
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

مقالات مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *