سلسله مراتب بصری در مبانی گرافیک (قسمت دوم)

تصویر شاخص برای سلسله مراتب بصری در مبانی گرافیک

مقدمه

با سلام خدمت تمامی همراهان عزیز و ارجمند بلندرفارسی
در چندین مقاله قبل درباره‌ی نیمی از مولفه های مهم سلسله مراتب بصری در مبانی گرافیک صحبت کردیم و بطور کامل آن را شرح دادیم.
هم اینک با ما همراه باشید با ادامه‌ی سلسله مراتب بصری.

دما

دما ، سلسله مراتب بصری در مبانی گرافیک


رنگ‌ها می‌توانند سرد (مانند سبز و آبی)، گرم (مانند قرمز، نارنجی و زرد) یا خنثی (مانند مشکی، خاکستری و گاهی اوقات قهوه‌ای یا بِژ) باشند. ترکیب دماهای رنگ به خصوص آن‌هایی که کنتراست بالایی دارند، می‌تواند توجه بصری زیادی را جلب کند.


ارزش

ارزش ، سلسله مراتب بصری در مبانی گرافیک


روشنی یا تیرگی یک رنگ به نام ارزش آن رنگ شناخته می‌شود. رنگ‌ها همانند دما، ارزش‌های مختلفی دارند و برای خلق تأثیر احساسی می‌توان رنگ‌های با ارزش‌های متضاد را کنار هم قرار داد. در حالی که رنگ‌های با ارزش مشابه معمولاً وزن بصری یکسانی دارند.


اشباع

اشباع ، سلسله مراتب بصری در مبانی گرافیک


هر رنگی در روشن‌ترین و خالص‌ترین حالت خود دارای اشباع 100 درصد است؛ هر چه طیف رنگ به خاکستری نزدیک‌تر بشود می‌گوییم که آن رنگ اشباع خود را بیشتر از دست داده است. استفاده از رنگ‌های روشن یا کم‌رنگ‌تر می‌تواند روش راهبردی برای ایجاد کنتراست بالا یا پایین در یک طراحی باشد.

فضا


فضای سفید (یا مشکی) و فضاسازی به طور کلی یکی از مفاهیم غالباً نادیده گرفته شده در طراحی است؛ اما در عین حال یکی از مهم‌ترین مفاهیم محسوب می‌شود.
یکی از اصلی ترین مبانی ساختار بصری به آنچه شما در طراحی خود استفاده نمی کنید مرتبط است. با توجه به قانون فاصله، یک طراحیِ دارای زیباشناختی مطلوب، صرف نظر از رنگ پس زمینه طرح، نیاز به نسبت کافی از فضای منفی به نام «فضای سفید» دارد.
هنگام تنظیم عناصر یک ترکیب، طراحان می توانند از فضای اطراف هر عنصر برای جلب توجه به آن عنصر خاص -یک عنصر واحد در صفحه خالی را تصور کنید
رعایت فاصله استراتژیک حتی می تواند با کمک الگوهای اسکن صفحه، چشم بینندگان را با کمک یک دنباله هدفمند در صفحه هدایت کند.

مطالعه بیشتر
10 اصول کلی طراحی گرافیک (قسمت دوم)

روش دیگر برای جلب توجه ، دادن فضای کافی برای نفس کشیدن به مطالب است. اگر فضای منفی قابل توجهی در اطراف یک دکمه باقی مانده باشد ، یا خطوط موجود در یک بلوک متنی به طور گسترده ردیابی شوند ، این عناصر به راحتی برای خوانندگان قابل مشاهده هستند.

فضای منفی

اگر می خواهید به مطالب خاصی اشاره کنید ، سعی کنید فضای تنفسی برای آن ایجاد کنید. فضای منفی تأکید ایجاد می کند.

فضا، سلسله مراتب بصری در مبانی گرافیک

اگرچه ممکن است فکر کنید افزودن عناصر بیشتر به صفحه شما باعث بهتر دیده شدن آن می شود، اما عکس این موضوع صادق است. صفحه شما بهم ریخته و پر از اطلاعات می شود که به سختی از اهمیت جدا می شود.

فضا منفی ، سلسله مراتب بصری در مبانی گرافیک

فضای سفید اتلاف نیست. درعوض ، قبل از رفتن به عنصر بعدی ، به بینندگان و خوانندگان کمی وقت می دهد تا نفس بکشند.
فضای منفی به جدا کردن یک عنصر کمک می کند. و اگر آن عنصر کلیدی باشد ، چه روش بهتری برای برجسته سازی آن وجود دارد. همچنین چشم ها دوست دارند نفس بکشند. به خصوص اگر صفحه یا بروشور شما ، آنچه در اختیار دارید ، دارای تعداد زیادی محتوا باشد ، فضای سفید ضروری می شود.
برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی فضای منفی کلیک کنید.

تکرار

تکرار ، سلسله مراتب بصری در مبانی گرافیک

درست همانطور که کنتراست باعث ایجاد تاکید بر عناصر خاصی در طراحی می شود، تکرار نیز باعث ایجاد وحدت و در نتیجه تقویت درک و شناخت می شود.
به بیشتر متون منتشر شده توجه کنید. صفحات به گونه ای سازماندهی شده اند که بدنه متن یک فونت، سرفصل ها یک فونت و پاورقی ها دارای فونت متفاوتی هستند-این روش در کل متن رعایت می شود. این تکرار سبک، طرح منسجمی را ایجاد می کند که به شکل یک کلیت دیده می شود.
برای ایجاد یک طراحی یکپارچه، برخی از عناصر(چه نوع فونت، رنگ، شکل و اندازه) را در کل ترکیب تکرار کنید. سبک های یکپارچه به وضوحِ سلسله مراتب بصری در هر طرحی کمک می کنند.
تکرار همچنین می تواند به عناصر معنای جدیدی ببخشد. چند وقت یک بار می بینید که متون به کمک زیر خط آبی برجسته شوند؟ آنقدر که فوراً فونت را تشخیص دهید، درست است؟ تکرار این سبک در یک طرح به مخاطبان شما امکان کلیک برای اطلاعات بیشتر را نشان می دهد. چه سبک های محبوب دیگری می تواند به طراحی شما معنای بیشتری ببخشد؟
از نظر سلسله مراتب بصری ، تکرار راهی عالی برای کمک به نمایش اهمیت نسبی است.

مطالعه بیشتر
5 نکته مهم در تایپوگرافی

قاعده یک سوم

قانون یک سوم در طراحی گرافیک یک طراح رایج است و شامل تقسیم طرح به سه ردیف و سه ستون است ، و در جایی که خطوط عمودی و افقی با هم تلاقی می کنند ، نقاط تمرکز در ترکیب شما قرار می گیرد ، با انجام این روش این کمک می کند تا تأثیر چشمگیر تری را برای بیننده ایجاد کند.

قانون یک سوم ، سلسله مراتب بصری در مبانی گرافیک

پیروی از قاعده یک سوم‌ها یکی از روش‌های خلق ترکیب‌بندی پویا در جاهایی است که نقطه تمرکز را نمی‌توان در مرکز تصویر قرار داد.

قاعده یک سوم ، سلسله مراتب بصری در مبانی گرافیک

این قاعده کل فضای طرح را به یک شبکه تقسیم می‌کند (سه خط افقی یکسان همراه با سه خط عمودی یکسان) و نقطه تمرکز را بر روی یکی از خطوط یا به طور آرمانی بر روی یکی از چهار نقطه تقاطع خطوط قرار می‌دهد.

کلام آخر…

اینک با برخی تکنیک‌ها و ابزارها برای خلق سلسله‌ مراتب‌ بصری مؤثر آشنا شده‌اید. امیدواریم که بتوانید از این تکنیک‌ها به خوبی در طراحی‌ها خود استفاده کنید.
از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید کمال تشکر را داریم 🙂

منابع این مقاله برگرفته از دو سایت Visual Hierarchy و wikipedia می‌باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

مقالات مرتبط

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *